A. ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Α.1. Δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης και φροντίδας:

1 1 1

1 1 1

1 1 1

Αποτελούν μέρος ολοκληρωμένων και εξατομικευμένων προγραμμάτων, για την απόκτηση και τη διατήρηση δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την όσο πιο ανεξάρτητη εκτέλεση δραστηριοτήτων, όπως είναι το μπάνιο, η σίτιση, η ένδυση και απόδυση, η στοματική υγιεινή και η τουαλέτα (ατομική υγιεινή), καθώς και δραστηριοτήτων φροντίδας όπως είναι το χτένισμα, η περιποίηση άκρων και του προσώπου.

Α.2. Εκπαιδευτικές δραστηριότητες:
Α.2.1. Αισθητηριακή ολοκλήρωση SI

1 1 1

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μία νευρολογική διαδικασία που αφορά στην ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση ενός αισθητηριακού ερεθίσματος στον εγκέφαλο. Η δυσλειτουργία τους σημαίνει πως τα αισθητηριακά δεδομένα δεν θα οργανωθούν κατάλληλα στον εγκέφαλο και θα προκαλέσουν προβλήματα στην ανάπτυξη και επεξεργασία της εκάστοτε πληροφορίας, αλλά και της συμπεριφοράς. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση εστιάζει σε 3 δεξιότητες, οι οποίες δυσλειτουργούν στα αυτιστικά άτομα, την απτική, την αθουσαία (δομές στο έσω αφτί, που ανιχνεύουν την κίνηση και την αλλαγή θέσης της κεφαλής) και την ιδιοδεκτική (αφορά μύες, τένοντες και αρθρώσεις που παρέχουν στο άτομο την ασυνείδητη αντίληψη της θέσης τους στο χώρο).

Α.2.2. Πρόγραμμα teacch

1

Το teacch μεταφράζεται ως θεραπεία και εκπαίδευση των ατόμων με αυτισμό και διαταραχές της επικοινωνίας. Αποτελεί μία εναλλακτική εκπαίδευση η οποία παρέχει παρεμβάσεις στο περιβάλλον, το ημερήσιο πρόγραμμα, το αντικείμενο εργασίας και την επικοινωνία του ατόμου. Περιλαμβάνει 4 βασικά στοιχεία , φυσική δομή περιβάλλοντος, το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα, την οπτική παρουσίαση των δραστηριοτήτων και την οργάνωση της ατομικής εργασίας κάθε οικότροφου.

A.2.3. Παιδαγωγικά στην τάξη

1

1

1

1

1





Αποτελούν εξατομικευμένα προγράμματα ανάπτυξης και συντήρησης γνωστικών και κινητικών δεξιοτήτων. Το οικοτροφείο μας διαθέτει μία γκάμα παιδαγωγικού υλικού, η εφαρμογή του οποίου μέσα από οργανωμένες και στοχευμένες δράσεις καλύπτει τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Α.2.4. Γυμναστική

1 1 1

1 1 1

Εφαρμογή εξατομικευμένων προγραμμάτων βάσει των μυοσκελετικών και σωματικών αναγκών κάθε οικότροφου. Μέσα από τα προγράμματα αυτά επιτυγχάνεται η συμμετοχή στη δραστηριότητα, ο υγιεινός τρόπος ζωής, ο καλύτερος έλεγχος της στάσης του σώματος, η ισορροπία, η διάρκεια της προσοχής, η αντοχή και η εκτέλεση απλών ή σύνθετων εντολών. 

1

Στο οικοτροφείο μας τα παιδιά μας, πέρα από την αίθουσα γυμναστικής, αθλούνται παίζοντας μπάσκετ στο ειδικό γήπεδο. Εκεί έρχονται σε επαφή με την μπάλα και με πάσες αλλά και βολές, εξασκούν το σώμα και διασκεδάζουν παράλληλα. Τέλος, τα παιδιά μας κάνουν ποδηλασία. Η ισορροπία δυσκολεύει τα άτομα με αυτισμό, από τη στιγμή όμως που κατακτούν τη συγκεκριμένη δεξιότητα, η ποδηλασία είναι μία υπέροχη δραστηριότητα αισθητηριακής ολοκλήρωσης η οποία βοηθά στη διαχείριση της κίνησης συνδυάζοντας οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα για το άτομο αυτό.

Α.2.5. Κηπουρική

1 1 1

1 1 1

Ο αυτισμός συνήθως συνοδεύεται από αρκετά αισθητηριακά προβλήματα. Ορισμένα άτομα αντιδρούν αρνητικά ή υπερβολικά σε ήχους, υφές, μυρωδιές και οπτικά ερεθίσματα. Ο κήπος μας είναι ένας ασφαλής χώρος όπου ελεγχόμενα παρέχονται τα ερεθίσματα, ώστε σταδιακά τα παιδιά να μάθουν να ελέγχουν ή να αποφεύγουν μία αισθητηριακή υπερφόρτωση. Παράλληλα, τα παιδιά μας απολαμβάνουν στο πιάτο τους τους καρπούς των προσπαθειών τους.

Α.2.6. Οικιακές δεξιότητες

1 1 1 1

1 1 1 1
1 1 1 1

Το πρόγραμμα εφαρμογής ή εκπαίδευσης οικιακών δεξιοτήτων προσφέρει στα παιδιά μας τη δυνατότητα να οργανώσουν το χώρο ανάλογα με τη δραστηριότητα που θα ακολουθήσει. Είναι πιο υπεύθυνα, μαθαίνουν να είναι ασφαλή και νιώθουν καλύτερα για τις δυνάμεις και τις δυνατότητές τους. Οι οικότροφοι καθημερινά προετοιμάζουν το χώρο της τραπεζαρίας για τα γεύματά τους, στρώνουν τα τραπέζια με τα απαραίτητα αντικείμενα, σερβίρουν και τακτοποιούν. Γνωρίζουν τις οικιακές συσκευές και την ασφαλή τους λειτουργία. Στα δωμάτιά τους μαθαίνουν δραστηριότητες καθαριότητας και οργάνωσης, όπως το στρώσιμο του κρεβατιού, η μεταφορά των άπλυτων, η αλλαγή των λερωμένων πετσετών και ο εφοδιασμός της ντουλάπας τους με τα καθαρά τους ρούχα.

Α.3. Ψυχαγωγικές δραστηριότητες
Α.3.1. Παιδική χαρά

1 1 1

1 1

Τα άτομα με αυτισμό δυσκολεύονται στο ομαδικό παιχνίδι και δεν απολαμβάνουν τα θορυβώδη μέρη. Μέσα στο χώρο του οικοτροφείου έχει διαμορφωθεί ένας κατάλληλος χώρος άσκησης και ανάπτυξης των κοινωνικών δεξιοτήτων. Η παιδική μας χαρά παρέχει μέσω της κούνιας και της τσουλήθρας καθώς και της ειδικής κατασκευής μας (διαδρομή), εξάσκηση των δεξιοτήτων ισορροπίας, αιώρησης και αθουσαίου προσανατολισμού.

Α.3.2. Αίθουσα μουσικών οργάνων

1 1 1

Στο οικοτροφείο μας υπάρχει ένας χώρος με μουσικά όργανα. Τα άτομα με αυτισμό ανταποκρίνονται ευχάριστα στη μουσική. Η μουσική και οι ήχοι που παράγουν τα μουσικά όργανα αποτελούν ερεθίσματα που ικανοποιούν την αίσθηση της ακοής, ενώ συνδέονται άμεσα με την ανάπτυξη της κιναισθησίας (δεξιότητα αίσθησης της μυϊκής συστολής και της κίνησης), το σύστημα αφής, τον προσανατολισμό, τη διαφοροποίηση ήχων και τη γνωριμία με τα μουσικά όργανα.

Α.3.3. Ευκαιρίες αλληλεπίδρασης
Στο χώρο του οικοτροφείου 2 φορές την εβδομάδα πραγματοποιούνται κοινωνικές συναθροίσεις, όπου όλοι οι οικότροφοι συμμετέχουν την ίδια ώρα σε αυτές. Στόχος είναι η αλληλεπίδραση ανάμεσα στους οικοτρόφους αλλά και μεταξύ οικοτρόφων και εκπαιδευτών σε μία πιο ευχάριστη και χαλαρή δραστηριότητα όπως είναι το cocktail party (τα παιδιά πίνουν χυμό και τρώνε πατατάκια, ακούνε μουσική και χορεύουν με τους εκπαιδευτές) και η ημέρα για σουβλάκι (όπου τα παιδιά μας τρώνε σουβλάκι για βραδινό, όλοι μαζί).

Α.3.4. Καλλιτεχνικές δραστηριότητες

1 1 1

Τα παιδιά μέσω μιας γκάμας υλικών εκφράζουν ιδέες και συναισθήματα μέσα από οργανωμένες και σκόπιμες καλλιτεχνικές δραστηριότητες, οι οποίες παράλληλα είναι και ευκαιρίες για άσκηση λεκτικής κινητικότητας και συντονισμού κινήσεων.

Α.3.5. Ελεύθερη ώρα
Στον χώρο του οικοτροφείου υπάρχει το σαλόνι μας διαμορφωμένο για χαλάρωση, όπου τα παιδιά βλέπουν τηλεόραση ή ακόμη παραμύθια μαζί με τους εκπαιδευτές.

Β. ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Β.1. Βόλτα στις κοινότητες

1 1 1 1

Αποτελεί ένα πρόγραμμα που γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Στόχος είναι η επαφή και η γνωριμία με ό,τι μπορεί να περιλαμβάνει μία κοινότητα. Καλλιεργούν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, μαθαίνουν την οδική κυκλοφορία με την ασφαλή μετακίνηση, εξασκούν τις δεξιότητες αγοράς προϊόντων (περίπτερο, φούρνος κ.ά.), αλλά και τη σωστή και αποδεκτή συμπεριφορά σε κοινωνικούς χώρους όπως ένα καφέ ή δομημένα πάρκα ψυχαγωγίας και θέατρο.

Β.2. Περίπατος στη φύση

Τα παιδιά μας καθημερινά βγαίνουν για περιπάτους στη φύση σε κοντινούς προορισμούς στη γύρω περιοχή του οικοτροφείου. Είναι μία θαυμάσια ευκαιρία για χαλάρωση και εκτόνωση του άγχους λόγω των αναγκών της καθημερινότητας. Έρχονται σε επαφή με αισθητηριακά ερεθίσματα, αυξάνουν τη σωματική αντοχή τους και γνωρίζουν τη φύση και τα πράγματα που την απαρτίζουν (π.χ. χώμα, λουλούδια, δέντρα κ.ά.).

Β.3. Πισίνα - θάλασσα

1 1 1

1 1 1

Είναι ένα πρόγραμμα που λειτουργεί όλο το χρόνο. Τους χειμερινούς μήνες πραγματοποιείται σε πισίνα (με την ευγενική χορηγία ΟΑΚΑ) και τους καλοκαιρινούς μήνες στη θάλασσα (με την ευγενική χορηγία "ΓΙΑ ΜΠΑΝΑΚΙ"). Η η κολύμβηση είναι μία δραστηριότητα που κοινωνικοποιεί, αποτελεί φυσική άσκηση η οποία βοηθάει στην ομαλή λειτουργία των μυών, βελτιώνει την υπομονή, τη συγκέντρωση, την αυτοεκτίμηση των οικοτρόφων, ενώ τέλος είναι μία υπέροχη δραστηριότητα εκτόνωσης αλλά και επαφής οικότροφου / εκπαιδευτή.

Επιστημονικά Άρθρα

  • Αυτισμός +

       Ο Αυ­τι­σμός εί­ναι μία ψυ­χο­πνευ­μα­τι­κή δια­τα­ρα­χή, ε­πι­στη­μο­νι­κά δυ­σε­ξή­γη­τη ως Read More
  • 8+1 λά­θος α­πό­ψεις για τον αυ­τι­σμό +

    Πολ­λά α­κού­με α­πό ε­δώ και α­πό ε­κεί για τον αυ­τι­σμό. Read More
  • 1

donation2

Η βοήθεια σας είναι πολύ σημαντική στο έργο μας. Πατήστε στο εικονίδιο για να κάνετε μία δωρεά μέσω τραπέζης.